:welcome to the new journey:

by:MUHAMMAD HANIF BIN MOHD NOR

Tuesday, February 23, 2010

|AURAT|

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH DAN MAHA PENYAYANG

dewasa ini,pelbagai kes jenayah yg melibat jenayah sosial contohnya seperti jenayah rogol,pelacur dan sebagainya semakin melular dan menjadi-jadi..adakah ini masalah dapat hanya diselesaikan dengan memberitahu di dalam berita dan menyebarkan di dada2 akhbar???adakah pemimpin-pemimpin sekarang mempunyai kekangan dalam mengatasi masalah ini hanya dengan undang-undang manusia yg mereka cipta..adakah undang-undang ALLAH tidak dapat dilaksanakan dengan hanya memberi alasan yg membabi buta???YA ALLAH,JANGAN ENGKAU GOLONGANKAN KAMI DIDALAM GOLONGAN INI...AMIN.masalahnya sekarang kebanyakan pemimpin di muka bumi ALLAH ini ramai yg menolak hukum ALLAH dan tidak mengambilberat tentang hukum ALLAH...di antara hukum ALLAH yang perlu dititikberat kan oleh semua anggota masyarakat ialah menjaga AURAT...menjaga aurat merupakan salah satu faktor yang perlu dipertengahkan dalam mengatasi jenyah sosial ini...waallahualam.

hari ni saya akan membincangkn topik ini(aurat)..ni peluang untuk menambahkan ilmu dan pengalaman dalam membentuk jati diri yg lebih mantap...sambil peringat-memperingati diri dan masyrakat..waalalahua'lam


|AURAT|

Aurat dari segi bahasa; ialah keaiban, manakala dari segi istilah syarak; ialah bahagian-bahagian tertentu pada tubuh manusia yang wajib ditutup.

Jadi, aurat bermaksud bahagia-bahagian tertentu yang wajib dilindungi daripada pandangan orang ajnabi kerana perbuatan tersebut dianggap suatu yang mengaibkan di sisi agama Islam.

AURAT LELAKI

Lelaki yang akil baligh wajib menutup aurat dengan sempurna mengikut syarak. Batasan aurat lelaki telah pun jelas disebut oleh Rasulullahlah s.a.w. melalui hadis yang diriwayatkan oleh Darul Qutni ” aurat lelaki ialah bahagian di antara pusat dan lutut”.

Walaupun begitu, mengikut pandangan ulama aurat lelaki berbeza mengikut situasi yang dihadapinya, di antaranya adalah seperti berikut:

a) Ketika solat – antara pusat dan lutut.
b) Di hadapan lelaki dan wanita yang mahramnya – antara pusat dan lutut.

AURAT PEREMPUAN

Syarak telah menetapkan bahawa aurat wanita lebih daripada aurat lelaki. Antara dalil yang menjelaskan batasan aurat wanita ialah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud yang bermaksud ” seorang gadis yang apabila telah kedatangan haid tidak dibenarkan mendedahkan tubuhnya melainkan muka dan dua tapak tangan hingga pergelangan tangan”.
maksudnya mana-mana wanita yg sudah kedatangan haid wajib baginya menutup aurat..

tetapi disini saya ingin tekankn sedikit, ramai wanita tidak sedar bahawa menutup bahagian kaki( pemakaian stoking kaki/benda yg boleh menutup bahagian kaki darpada terdedah aurat) adalah WAJIB keatas mereka apabila mereka berhadapan dgn orang yang bukan mahramnya..waallahua'lam..

tambahan lanjut lawati link/blog ini:

http://www.rediesh.com/untuk-wanita/kesilapan-kerap-wanita-tentang-aurat/comment-page-1

c/o:apa yg baik dan buruk itu datangnya daripada ALLAH...cuma hanya dilemparkan kepada hambanya ini sebagai ujian dan peringatan dalam diri...waallahualam..

No comments:

Post a Comment